Levendige discussie over kortere ketens

  Home » Levendige discussie over kortere ketens

dec 4, 2012 Arjan (0)

Het verkorten van de ketens in de glastuinbouw stond vorige week centraal tijdens een discussieavond georganiseerd door studenten van Wageningen UR. Olaf van Kooten, (hoogleraar tuinbouwketens aan Wageningen UR), Jos Verstegen (senior onderzoeker ondernemerschap en innovatie bij het LEI) en Ted Duijvestijn, tomatenteler in Pijnacker, hielden een inleiding over slechte prijsvorming, gebrek aan kwaliteit en oplossingsrichtingen. Er volgde een levendige discussie over de verschillende visies.

 

De dominante plaats die met name de supermarkten op dit moment innemen, moet verdwijnen. Daarover was iedereen het eens. Van Kooten signaleerde dat het telen van specialisaties en de opkomst van ‘farmer markets’ een uitweg kan bieden uit de malaise. De consument wordt steeds bewuster en weet kwaliteit te waarderen. De hoogleraar noemde als voorbeeld de successen van honingtomaten en de Noordermarkt in Amsterdam.

 

Local for local

Verstegen stelt echter dat de consument blijft gaan voor gemak omdat de agenda van de meeste mensen boordevol zit. Supermarkten waar alle boodschappen in één keer te verkrijgen zijn, blijven bestaan. Volgens de LEI-onderzoeker zal de functie van retail en handel verschuiven naar een ondergeschikte rol als service provider als telers en consumenten meer via nieuwe kanalen informatie uitwisselen over het product. De vraag zal veranderen als consumenten zich meer bewust zijn over de teeltwijze en de kwaliteit van het product.
Lokaal geproduceerde groenten en fruit zullen volgens Verstegen steeds interessanter worden in de ogen van de consument. Hij refereerde aan de steeds grotere schapruimte voor ‘local for local’ in met name de Franse supermarkten: “Fransen zijn inderdaad chauvinistisch. Maar ik verwacht dat ook in Nederland er steeds meer vraag komt naar lokaal geproduceerde groenten en fruit.”

 

MVO

Volgens Ted Duijvestijn moeten telers heel goed luisteren naar wat er in de maatschappij leeft. De tomatenteler vertelde hoe hij met zijn bedrijf door technologische innovaties en door marktgericht produceren, inspeelt op de vraag van de consument. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de enige oplossing om als glastuinbouwbedrijf te overleven”, stelt hij. “Daarbij moet je als ondernemer steeds vijf jaar vooruit denken.” Duijvestijn is daarom voortdurend bezig met innovaties zoals aardwarmte en bio-based verpakkingen. Voor de tomatenteler staat vast dat de tuinbouw in 2050 logistieke problemen moet hebben opgelost, dat groenten en fruit klimaat neutraal moeten worden geproduceerd en dat het gezondheidsaspect steeds belangrijker wordt.

 

Financiering

Na de inleidingen ontspon zich een levendige discussie, waarbij ook aandacht was voor het vraagstuk hoe vernieuwing te realiseren in een sector waar een groot aantal ondernemers financieel aan de grond zit. Duijvestijn vertelde dat hij gelooft in ‘crowd funding’. Zo is hij bezig met het realiseren van een windmolenpark met een aantal geïnteresseerde partners. Verstegen concludeerde dat er twee oplossingsrichtingen zijn, de duurdere niche producten die een deel van de consumenten voor het weekend op de ‘farmers markets’ en in groentespeciaal zaken zal kopen en het bulkproduct voor in de supermarkt voor de dagelijkse boodschappen van een groot deel van de consumenten.

 

Tijdens de bijeenkomst werd ‘Travelling tomatoes’ getoond, een filmpje over geschiedenis en toekomt teelt en afzet van tomaten.

Deel dit bericht via...
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact